Skip to content

Viscri

27/09/2009

Iata-ne si la Viscri, la care am visat cu ochii deschisi de cand am dat de pensiunea de la numarul 44 pe Internet. Imi doresc cu ardoare sa patrund dincolo de portile inalte, zidite, dupa care e peste poate sa distingi viata de zi cu zi a locuitorilor.

La Viscri, totusi, imi pare ca nu sunt multe de ascuns, oamenii stau pe laite in fata casei, ulita e larga, fiecare are un fel de trotuar in fata casei, apoi urmeaza un sir de pomi si o vale mica-mica, si abia apoi drumul propriu-zis. Gaste multe in voaia cea buna, cum zice mama, caini, femei in fata portii la impletit de ciorapi, tihna. Casele sunt toate renovate si poarta insemnul MET (Mihai Eminescu Trust).

Ajungem si la biserica, este deja ora 5 dupa-masa. Ne intampina o doamna maruntica, prezinta in germana istoricul locului unor turisti, in afara de ei si noi, nimeni. Cetatea este ca o bijuterie, frumos varuita in alb, renovata, cu multe camarute amenajate ca muzeu. Urc, cobor, gasesc cotloane si usi, apoi clopotele din turn, ma bucur de privelistea minunata peste sat. Este un loc care te imbie sa-l insufletesti.

Buna doamna ne povesteste cu oarecare amaraciune ca mai exista doar 20% de sasi si romani in sat, restul sunt tigani. Spune ca prin partile acelea tiganii sunt linisiti si nu se tin de rele, dar admite ca fiica dumneaei, care este primar in sat, se zbate ca o leoaica sa-i integreze, sa-i motiveze sa munceasca, ii lauda, caci, spune ea, altfel este imposibil sa faci ceva cu ei. In aceeasi nota, nu permite nimanui sa-si renoveze casa dupa bunul plac cromatic si estetic, ci totul se face dupa reguli de bun-simt de renovare si restaurare, in concordanta cu stilul traditional al caselor sasesti. Iata de ce toate acoperisurile sunt din tigla caramizie, nu exista termopane, iar peretii exteriori nu agreseaza ochiul cu combinatii de rosu, verde si portocaliu. Am dori sa ne cazam undeva in sat, iar doamna ne informeaza ca toate pensiunile practica exact aceleasi preturi si ca produsele pe care le ofera sunt locale si exclusiv ecologice, din productie proprie.

Nu ma satur de turnul cetatii, alb, cu foisorul si acoperisul din scandura neagra si sindrila. La exterior se vede o vena de fier forjat, imi satisfac in sfarsit curiozitatea si o intreb pe doamna ce rol are. De consolidare a zidului, imi spune, este ca o chinga, ca un brau care strange zidul.
-Casa mea e de pe la 1700 si mai rezista inca 300 de ani.

Ne intreaba de unde suntem, i se lumineaza fata cand ii spunem ca din Cluj.

-Asa, ca vorbiti asa de moale, am si eu o nepoata care face scoala la Cluj. Daca vreti cazare, intrebati de postas, are si el camere. Acuma cu preturile, cum sa va spun, sunt mici pentru straini, numai ca sunt conditii de tara, cu WC-ul in curte. Pentru romanii de rand sunt, e drept, cam mari, nu prea-si pot permite, ce sa facem, incercam sa promovam zona si culinar. Daca va hotarati sa va cazati va spun eu ca n-o sa regretati, totul e pregatit in casa, mancarea e excelenta.

Ii multumim si plecam. Tragem la postas, la intrare exista lista de preturi. Sun si intreb daca ofera doar cazare, mi se spune ca nu. Cu regret a trebuit sa declinam oferta, eram 3, iar pretul pentru cazare si demi-pensiune era de 99 lei/pe noapte de persoana, era mult prea mult fata de ce puteam noi plati.

Am plecat neimpacata, am inteles perfect rationamentul ofertei, este normal ca pentru turistii sa se ofere demi-pensiune, si prin urmare asemenea preturi, la o adica este un sat, fara restaurante sau alte resurse, si astfel se promoveaza dezvoltarea tristica in zona. Sunt convinsa ca as fi ramas impresionanta, dar din pacate mai mult de atat nu s-a putut. Alta data, poate….

La plecare am facut cu mana la toti batranii de pe lavita din fata casei, toti au salutat. Am oprit sa fac iute o poza la casa printului Charles si apoi la o casuta tiganeasca care avea niste impletituri frumoase trase in uluci. M-a sfadit tare tiganca ca nu am cerut voie sa fac poza…

Viscri

Ghidul de la Viscri

Viscri din turn

Tiganusii din Viscri

Casa tiganeasca

No comments yet

Lasă un răspuns

